Både forbrukere og bedrifter skroter fasttelefonen
Den gamle fasttelefonen er ikke død, men den ligger på dødsleiet og er i ferd med å ende på de evige jaktmarker.
Omkring 250 000 bedrifter og like mange privatpersoner bruker fortsatt den gamle versjonen av telefoni.
Nytt tilbakeslag
Tall fra Norsk Kommunikasjonsmyndighet viser at det i 2018 var enda et tilbakeslag for den gamle teknologien. At det blir færre fasttelefoner merkes godt hos forhandlerne i Mobit. Flere bedrifter erstatter nå den gamle telefonsentralen med et moderne bedriftsnett som sikrer enda bedre betjening av kundene.
Mobit er den eneste Mobil og IT-forhandleren i Norge som tilbyr mobile bedriftsnett fra Telenor
Overrasket
– Vi er overrasket over at en kvart million bedrifter fremdeles bruker den gamle fasttelefonen. De ti siste årene har antallet slike telefoner blitt redusert fra år til år og i løpet av noen år vil den være borte, sier salgs -og markedsdirektør Rolf Paulsen i Mobit. I 2009 var omsetningen på fasttelefoni totalt 6,44 milliarder kroner. I fjor var dette beløpet sunket til 1,75 milliarder kroner.
(fortsetter under bildet)
Tilgjengelighet
– Mobilt Bedriftsnett innebærer at flere medarbeiderne er tilgjengelig via sentralbordet, uansett hvor man ferdes. Med sentralbordet på mobilen er du lett tilgjengelig for kundene og unngår dermed tapte anrop, sier Paulsen. Han peker dessuten på at medarbeiderinvolvering er økonomisk innbringende.
Kundeopplevelse
– Et velfungerende sentralbord er ikke bare lønnsomt, det gir også en god kundeopplevelse. Mobilt Bedriftsnett yter bedre service mot kunder og samarbeidspartnere, i tillegg til bedre samhandling internt. De ansatte kan enkelt styre sin egen tilgjengelighet og få oversikt over sine kollegers status, sier han.