38 år med mobiltelefon
Jørn Fragell begynte som mobiltelefonselger i 1984. Han holder det fortsatt gående.
– Har jeg drevet med dette i 38 år, spør Fragell lattermildt. Han nærmer seg 68 år og har ingen planer om å pensjonere seg. Da han startet karrieren i 1984 var det i selskapet TELEKOM AS.
Gøy å jobbe
Ikke bare er Fragell en senior i bransjen, men også en senior i Mobit. Han ble ansatt i Telering i 1995, som Mobit er en forlengelse av.
– Jeg synes det er gøy å jobbe, og vi har et godt lag her i Mobit Porsgrunn. Jeg har derfor ikke behov for å pensjonere meg, og det virker som om sjefen også er fornøyd, humrer han. Mye har endret seg siden 1984. Han startet med å selge blytunge mobiltelefoner.
Mye kunnskap
Fragell har mye kunnskap om alt som rører seg i den mobile verden. I dette ligger det at han kan dra tidslinjen tilbake til Motorolas 15 kilo tunge mobiltelefon. Den var ikke designet for å ha i lommen. Den var designet for å kunne stå i bilen.
Konkurrenten solgte imidlertid en mobiltelefon som bare veide en tredel. Dermed måtte Fragell bruke argumenter som at den tyngste mobiltelefonen fra Motorola «hadde vært på månen», «hadde militær kvalitet» og «kunne leveres med hands-free».
Telefakser og personsøkere
Unge Fragell kjempet seg frem i et bedriftsmarked som etterspurte fysiske sentralbordløsninger, fasttelefon, tunge mobiltelefoner, telefakser og personsøkere.
Tidlig på 1990-tallet deltok han i den store mobilrevolusjonen. Mobiltelefonen ble da konvertert til lettvekter, kostet gjerne bare 1 krone – og med bindingstider på 24 måneder med skyhøye priser. Eller som Fragell selv sier det: «Den gang det var grisedyrt å ringe, om du ikke ringte etter klokken 17.00». Også GSM-nettet ble innført på denne tiden, først som konkurrent til NMT-nettet og senere erstatteren.
Enormt tempo
– Det har vært en kunnskapsreise hvor teknologien hele tiden blir erstattet av ny teknologi. I denne bransjen skjer utviklingen i et enormt tempo. Dagens unge forstår nok ikke hvordan det var innen telekom da jeg begynte og hvordan produkter og tjenester faktisk har endret seg, sier han.
Beinhard kamp
Når han i dag presenterer mobiltelefoner for kundene er det mobiltelefoner som ikke kan sammenlignes med utgangspunktet. Han synes dessuten litt synd i de unge som i dag satser på en selgerkarriere i mobil og IT-bransjen. Kampen om kundene er beinhard og prisene svært like.
– Jeg er priveligert i den forstand at jeg har vært med lenge, og har derfor mange kunder som jeg hyppig er i kontakt med. De unge må jobbe hardere, men slik var det også da jeg startet. Det har jo alltid vært konkurranse om kundene, og etter nesten 40 år får man et stort nettverk av kunder, sier Fragell.