Stadig flere bedrifter har fått nok av møteromsløsninger som ikke fungerer og legger derfor mer profesjonalitet i oppgraderinger. Løsningsarkitekt Jan Slåtto-Jensen i Mobit Asker og Bærum har hendene fulle med å profesjonalisere møterom.
– Medarbeidere er lei av møter som enten blir forsinket, utsatt eller kansellert på grunn av teknologisk krøll. Hvem har ikke vært tilstede i et møterom eller seminar der det teknologiske klikker, humrer han.
Ekspert på møterom
Jan Slåtto-Jensen er ekspert på møterom og drev tidligere bedriften Kontor-Tek som nå er overtatt av Mobit Asker og Bærum. Det har nemlig en kostnad når møteromsutstyret svikter, påpeker løsningsarkitekten.
– Klart det blir kostbart når 20 personer ikke får avholdt møter til avtalt tid, fordi utstyret ikke fungerer. Markedet viser mye bedre forståelse for hvor viktig det er å velge løsninger som brukervennlige og som ikke minst alltid fungerer, sier han.
Det klassiske møterommet er sparsommelig utformet samtidig som kravene (og forventningene) til den sparsommelige utformingen har vært urimelig høye.
Oppgraderer sine enkle løsninger
– Det er typiske SMB-bedrifter som ønsker å oppgradere sine enkle løsninger som gjerne har bestått av et lite webkamera og en ganske sliten HDMI-kabel fra skjermen, samt en spaghetti av overganger, sier Slåtto-Jensen.
Han sier videre at møterommene har hatt betydelige innslag av «gjør-det-selv-løsninger». Han kaller det som skjer et paradigmeskifte fordi stadig flere bedrifter er med å sette en ny standard for møterom.
Fått nok av utstyr som ikke fungerer
– Kundene responderer godt på løsninger som vi kan administrere og fjernstyre, uten å være fysisk i møterommene. Jeg tror de fleste bedrifter nå har fått nok av utstyr som ikke fungerer, utstyr som gir dårlig lyd og bilder. Dette er slitasje på både ledere og medarbeidere som enten blir forsinket, får møtet utsatt eller kansellert fordi teknologien feiler.
Betydelig vekst
Flere Mobit-forhandlere opplever som Mobit Asker og Bærum betydelig vekst på smarte møteromsløsninger sammenlignet med 2022. Så kan man stille spørsmålet: Hva er det kundene etterspør i møterommene: Først om fremst en bedre hverdag i møterommene, ifølge Slåtto-Jensen.
BYOD og MTR
I profesjonaliseringen av møterommene ønsker kundene gode BYOD-løsninger (Bring Your Own Device), hvor lyd og bilde har høyeste prioritet. Stadig flere ønsker å kombinere BYOD med MTR, som betyr Microsoft Teams Room. Da har møterommet et smart touchpanel på bordet, et bookingpanel på utsiden av rommet, et dokument/whiteboard-kamera, og en interaktiv skjerm.
I møterommet er det sensorer som gjør at hele løsningen automatisk responderer ved bevegelse i rommet. Og slike løsninger fungerer, påpeker løsningsarkitekten. I de nye løsningene er det dessuten et eget boooking-system for møterom.
Microsoft teams har fått fotfeste
Microsoft Teams har fått et skikkelig fotfeste etter pandemien og derfor er det mange som ser fordelen ved å etablere løsninger som er kompatibel med Microsoft Teams Room – med integrert BYOD, som altså betyr at du også kan bringe med deg ditt eget utstyr, uavhengig av plattform, applikasjon eller om det er operativsystemer fra Windows eller Apple. Utformingen blir universell.
Inne i den andre (møteroms)bølgen
– De aller fleste ønsker å være universelle og åpen for alle møteinvitasjoner som kommer, sier Slåtto-Jensen. Han føyer til at møteromsløsninger er inne i den andre bølgen etter pandemien. Den første bølgen handlet om å forbedre lyd og bilde mens denne bølgen handler om å ta tak i hele infrastrukturen.