Beskyttelse gir høyere verdi (og mindre trøbbel)

Med beskyttelse av mobiltelefonen mister du noe, men får noe annet. Hitachi Energy sørger for at alle mobiltelefoner leveres med beskyttelse.


Noen mobilbrukere mener at man mister noe av det autentiske utseendet på mobiltelefonen med beskyttelsesdeksel. På en annen side får du sannsynligvis høyere verdi igjen når mobiltelefonen skal byttes inn eller selges. Det er nemlig ikke uten grunn at så mange velger å beskytte mobilen sin.

Anbefaler beskyttelse

Bedriftsrådgiver Terje Jensen i Mobit Helsfyr forteller at han alltid anbefaler kundene om å standardisere beskyttelse som en del av leveransen.

– Da leverer vi mobiltelefoner med ferdig påsatt glassfilm i front og nøytral beskytttelse  på baksiden av mobilen, sier han.

På denne måte sikrer bedrifter at mobilene er godt beskyttet fra den første gang den blir tatt i bruk. Om ansatte velger beskyttelse utover standardiseringen er dette noe den ansatte selv betaler for.

De fleste beskytter baksiden

Det er særlig to mobiltelefoner som dominerer det såkalte SMB-markedet, iPhone og Samsung. Hver gang en ny modell lanseres kommer beskyttelsen som passer akkurat denne modellen. De fleste som går for beskyttelse, om det ikke er en del av en policy,  velger først og fremst å beskytte baksiden. Ikke fullt så mange beskytter selve fremsiden med ekstra folie.

Bedriftsrådgiver Terje Jensen sier deksel gir mobilen høyere verdi

 

– Knust glass i mobiltelefonen er ikke noe å vise frem. Knust glass ser ikke pent ut og mobiltelefonen taper verdi, sier Jensen.

Kjøper beskyttelse til ansatte

Hitachi Energy, en global aktør innenfor det grønne skiftet, administrerer i underkant av 300 mobiler i Norge. Knut Gunnarsli, Country IT Manager, forteller at virksomheten konsekvent bestiller beskyttelse bak og foran på nye mobiltelefoner.

– Det er standardisert beskyttelse som allerede er montert ved levering, sier Gunnarsli. Han ser flere fordeler utover det at mobiltelefonen ikke ripes eller knuses.

– Det har også en kostnad å måtte sende mobiltelefonen til reparasjon. Mobiltelefoner er ikke akkurat billig, og da er det viktig å ta vare på mobilene slik at de får lengst mulig levetid, sier han.

Uautoriserte mobil-verksteder

For noen år siden poppet det opp med uautoriserte mobil-verksteder som relativt rimelig skiftet knust glass. Nå er det ikke lenger rimelig, og prismessig blir en knust mobil sammenlignet med en ny mobil. Og uautorisert tukling går utover garantien.

– Mobilen er penest å se på når den er autentisk. Når mobiltelefonen er beskyttet får den et skjold og mister sitt opprinnelige uttrykk, men her må folk selv vurdere kost-nytte. Er du en klodrik eller frykter at det kan skje et uhell, anbefaler vi beskyttelse, sier Terje Jensen.

Og legger til:

– Det gjør vondt

– Det gjør vondt langt inn i mageregionen når glasset knuser eller får sprekker. Du skjønner med en gang at dette koster penger, uansett hvilke retning du ser i.

Terje Jensen påpeker at det er flere faktorer som spiller inn. Noen har dekket mobiltelefonen på jobben og følger et tidsintervall for når den kan byttes. Det er ingen automatikk i at bedriften dekker skadene.

Gjenkjøpsverdi

Derfor er det mange som venter til mobiltelefonen kan byttes ordinært, men også ordinær bytting  kommer med kostnader. Gjenkjøpverdien reflekterer standarden på mobilen som leveres inn.

– Alt tatt i betraktning kommer de fleste best ut av det med mobilbeskyttelse, både foran og bak. Ulempen med beskyttelse er at du kan bli litt mindre aktpågivende som det heter på trafikkspråket, og mobilen er jo ikke uknuselig selv om den har beskyttelse, sier bedriftsrådgiveren.

Hairlines

Små riper i glasset, såkalt hairlines, er heller ikke pent. Slike tynne striper i glasset kommer gjerne når den ubeskyttete mobiltelefonen konkurrer om plassen i bukselommen med nøkler og mynter.

– Nøkler og andre ting som gnisser mot mobilen i bukselommen gir hairlines, avslutter Terje Jensen.

 

keyboard_arrow_up