Har bistått entreprenøren i 20 år
Med et stort antall gravemaskiner, hjullastere og lastebiler spredt på forskjellige anlegg er kommunikasjon helt avgjørende for bedriften Bjelland i Rogaland. I år er det 20 år siden Bjelland ble kunde av Mobit Åsen i Stavanger.
Bjelland omsetter årlig for mellom 250-300 millioner og er en betydelig aktør innenfor anlegg, sanering, mekanisk verksted, transport, og boring og sprengning i denne landsdelen. Mobit Åsen har, ifølge daglig leder Joakim Hetland, vært en stabil leverandør i hele denne 20-års perioden.
Lite utskiftning
– Det er lite utskiftning av medarbeidere og vi har fortsatt de samme kontaktpersonene som bistår oss på en god og kunnskapsrik måte, sier han.
Hetland sier videre at bedriften er fleksibel når det gjelder innkjøp av utstyr relatert til mobil og IT. Noe kjøper bedriften selv, mens andre ganger bestilles utstyr gjennom Mobit. Den kanskje viktigste kommunikasjonskanalen for bedriften internt er walkie-talkie, gjennom løsningen Motorola Wave som er levert av den lokale Mobit-forhandleren.
Flere kan lytte
– Denne støttes av 4G og har gitt helt nye muligheter sammenlignet med den analoge utgaven. Når vi har vår virksomhet på ulike anlegg er det fint for medarbeiderne å kommunisere på denne måten. Flere kan lytte og delta i samtalene, komme med innspill og betraktninger. Administrativt personell har også mulighet til å delta i samtalene, sier Hetland.
Han er helt klar på mobiltelefonen ikke er i nærheten av å fylle funksjonaliteten til walkie-talkier når ansatte er spredt på ulike lokasjoner.
Færre «skyggepunkter»
Radiotekniker Njål Lone i Mobit Åsen forteller at Motorola Wave har langt færre «skyggepunkter» uten dekning ettersom Motorola Wave støttes av 4G. Dekningen styres av mobilnettenes basestasjoner og gir dekning nærmest over alt der folk ferdes eller bor.
– Dette betyr i klartekst at Bjelland kan ta med seg radioene hvor som helst i landet og ha full dekning gjennom mobilnettenes basestasjoner og infrastruktur, sier Lone.
Telenor Bedriftsnett
Mobit Åsen leverte nylig dessuten Telenor Mobilt Bedriftsnett til Bjelland. Dette ble gjort samtidig med at Bjelland flyttet inn i nye bygg.
Mobilt Bedriftsnett er en skytjeneste som hjelper bedrifter med å yte bedre service mot kunder og samarbeidspartnere, i tillegg til bedre samhandling internt.
– De ansatte kan enkelt styre sin egen tilgjengelighet og få oversikt over sine kollegaers status via mobilen, forteller rådgiver og kundeansvarlig, Ola Tanche-Larsen, hos Mobit Åsen i Stavanger.