– Plutselig ringer Hans-Jacob fra Bergen som ferierer på Sørlandet fordi han har mistet mobilen i sjøen og trenger en ny mobil – med en gang.
Rolf-Martin Nygård leder Mobit Sørlandsparken og humrer godt når han beskriver fellesferien i det han omtaler som Palme-kysten. Det er ikke bare egne kunder som ønsker oppmerksomhet i ferien.
– Her på Palme-kysten kommer folk fra hele landet, og også mange kunder av andre Mobit-forhandlere. Når disse mister mobilen i sjøen, eller knuser glasset, får problemer med PC eller headsett, er det oss de kontakter. Da strekker vi oss alltid så langt som mulig for å hjelpe. Det er jo gjerne i ferien at uhellet skjer, sier Nygård. Han betrakter fellesferien som en periode hvor det mest av alt ytes straks-hjelp.
– Vi har restauranter og drosjer som holder det gående nesten 24/7, og da må vi ha beredskap også i ferien. Vi driver ikke oppsøkende virksomhet i ferien, men tar unna det som kommer av henvendelser, sier han.
Bedriftsrådgiver Daniel Hanssen i Mobit Harstad forsikrer at han og kollegaene er på plass i hele ferien.
– Det er bare tut og kjør om noen vil ha hjelp i ferien. Det skjer alltid noe uforutsett i ferier, og det har vi beredskap for, sier Hanssen.
Daglig leder Robert Bay og hans kollegaer i Oslo og Fredrikstad sørger for å betjene både faste kunder og ferierende i fellesferien.
I likhet med Rolf-Martin Nygård i Kristiansand sier han at det alltid er ferierende som mister mobilen, eller trenger hjelp med bredbånd eller antenneløsninger på hytta.
– Vi har også beredskap innenfor IT omkring hacking og virus, som ikke tar sommerferie, sier han.