Overførte Helly Hansen til Telenor

Helly Hansen gikk nylig over til Telenor. Prosjektleder Nina Skarprud i Mobit Helsfyr kan konstatere at overgangen  med rundt 150 medarbeidere – og mange med tilleggstjenester – skjedde uten friksjon.


– Alt gikk veldig bra. Forarbeidet definerer hvordan selve overgangen forløper, konstaterer Skarprud.

Tilfreds med prosessen

Prosjektet med Helly Hansen handlet ikke bare om å bytte simkort, som kan være krevende nok. Prosjektet handlet også om tilleggstjenester som bidrar til enda mer effektivitet gjennom et sømløst system.

IT-sjef Thomas Kvamme i Helly Hansen er tilfreds med prosessen, og fremhever forarbeidet hos Mobit som en vesentlig faktor for at overgangen gikk knirkefritt.
– Det ligger et formidabelt informasjonsarbeid i forkant, og det startet lenge før den faktiske overgangen, forklarer Kvamme.

Arild Normann (Mobit Helsfyr), Thomas Kvamme (Helly Hansen), Nina Skarprud (Mobit Helsfyr) og Paul Morten Haugen (Telenor)

Hengte opp plakater

Nina Skarprud favoriserer ny teknologi som gjør arbeidsdagen enklere og mer effektiv. Likevel var det moro  å ty til gammeldagse oppslag på vegger i en supermoderne bedrift før selve overgangen fant sted. Ukene i forkant blir i alle kanaler –  inkludert vegger –  en lang påminnelse som hva som skal skje.
Hos Helly Hansen er det rundt 150 medarbeidere og hvert nummer til en medarbeider registreres med fullt navn og fødselsnummer ved overgangen til Telenor, som  korresponderer  med Folkeregisteret. Når dette var gjort ble det lagt til 4G-tale slik at de ansatte kan ringe via WiFi, forklarer Skarprud.

Man skal ikke kimse over en god, gammeldags veggplakat

 

I tillegg ble overgangen organisert slik at når Helly Hansen mottar faktura er det enkelt for regnskapsavdelingen å identifisere og organisere den interne fordelingen.

Ute i god tid

– Hvert eneste nummer blir lagt inn manuelt i systemet. I slike prosjekter må tunga være beint i munnen slik at det blir riktig dato og klokkeslett for når overgangen skal gjennomføres for den enkelte bruker, sier Skarprud. Allerede i januar leverte hun fra seg de nye simkortene til Helly Hansen. Ansatte i permisjon fikk tilsendt simkortene hjem til sin adresse.

Opplæring = trygghet

I prosjektet hadde Skarprud med seg kollega Arild Normann.  Han er faglig sterk og håndterte den engelskspråklige overgangen.

– Helly Hansen er jo en internasjonal merkevare og dermed involverer det mer enn bare norsk språk.  Mobit legger dessuten vekt på opplæring gjennom ulike former for informasjon. De ansatte føler trygghet at vi er ute hos dem  og kan bistå medarbeiderne hele den dagen porteringen skjer,  sier Skarprud. Prosjektrepresentant Paul Morten Haugen fra Telenor gjestet også Helly Hansen da konverteringen fant sted.

Betydelige besparelser

Et simkort er ikke bare et simkort, påpeker Mobit-rådgiveren.  I denne avtalen ligger det flere innbakte  tjenester.
– Avtalen med Helly Hansen kom i stand etter at vi hadde utført en  grundig behovsanalyse. Analysen avdekket betydelige besparelser i året i forbindelse med eksempelvis utenlandsreiser, forteller Skarprud.

Alle på samme plattform

I fortsettelsen skal Mobit legge til enda en ny tjeneste. Mobit har hentet inn en ny 1000 nummerserier som skal fordeles på de ansatte . Når de ansatte ringer fra desktop ( IP telefoni) belastes  dette av inkluderte ringeminutter i avtalen (fri tale).
– Ambisjonen min er at samtlige medarbeidere, uansett land, skal  inn på samme plattform med både Office365 og tale, sier IT-sjef Thomas Kvamme.

FOTO ØVERST: HELLY HANSEN

Her finner du din nærmeste Mobit-forhandler

keyboard_arrow_up