Portalen beslutningstakere bare må ha

I løpet av den siste tiden har Mobit Helsfyr alene gitt lisens til nær 2000 brukere til portalen som gjør mobil og IT-hverdagen  superenkel i norske bedrifter.


– Dette er portalen beslutningstakere bare må ha. Det viktigste med denne portalen er at det etableres et likhetsprinsipp i bedriften, forklarer salgsdirektør George Demir i Mobit.

bedriftsrådgiver Terje Jensen i Mobit Helsfyr

 

Bedriftsrådgiver Terje Jensen i Mobit Helsfyr merker at portalen blir stadig mer populær.

– Bedriftene som tar den i bruk undrer seg over hvorfor de ikke tok den i bruk tidligere, humrer Jensen.

Samarbeid med Telenor

Portalen leveres i samarbeid med Telenor og bærer navnet mPort. Det er allerede mange norske bedrifter som bruker portalen, men også alt for mange bedrifter som knoter på den manuelle måten når det gjelder innkjøp av mobiltelefoner, datamaskiner og annet tilbehør. At portalen er enkel å bruke er likevel ikke hovedpoenget til Demir.

Likebehandling

– Den gir likebehandling av medarbeiderne, og dette er et poeng HR-avdelingene er svært opptatt av, men også medarbeidere seg imellom, sier Demir. Portalen er en hybrid av webshop og økonomistyring, eller kanskje et bedre ord: Økonomisk fordeling.

Salgsdirektør George Demir snakker mer enn gjerne om Life Cycle Management

 

– Portalen gir svar på hva som er egenandelen til den enkelte medarbeider ved kjøp av eksempelvis ny mobiltelefon, og når mobiltelefonen kan byttes i en ny telefon. I tillegg er det en integrert abonnementsløsning som fordeler utgiftene mellom medarbeideren og bedriften basert på en policy, fortsetter salgsdiretøren.

Gjenbruk

I likhetsprinsippet ligger at alle får den samme avtalen, uavhengig av posisjon eller rolle.  Et annet aspekt er at portalen sikrer gjenbruk. Enten ved at medarbeideren selger den gamle mobiltelefonen til familiemedlemmer, eller at den selges til et annet marked. Flere lavkostland utgjør et voksende marked som viser stor interesse for norske gjenbrukstelefoner. For Mobit er det viktig at brukt utstyr inngår i et såkalt Life Cycle Management.

– Det verste som skjer er at mobiltelefonen havner i en skuff fremfor å få et nytt liv en annen plass, sier Demir.

I de fleste bedrifter er utskiftningstakten 24 måneder på mobiltelefon mens for datamaskiner ligger den på 36 måneder. Å strekke utskiftningstiden ytterligere er ikke noe Demir anbefaler.

Utskiftningstakt

– Det høres kanskje ut som et salgstriks, men grunnen er at det skjer mye teknologiutvikling i denne perioden. Det er minimalt med besparelser på å utsette utover den normerte perioden, sier han.

I modellen til Mobit ligger det implisitt at bedriftene ikke kjøper utstyret, men leier/leaser mobiltelefoner og datamaskiner. Det sikrer ikke bare teknologiske oppdateringer, men også forenklinger fordi utstyret ikke må nedskrives.

– Det kanskje beste argumentet bedriftene selv uttrykker er at leie påvirker likviditeten i mye mindre grad enn kjøp, poengterer Demir.

 

keyboard_arrow_up