For sju år siden slet daværende Telering (Mobit) med å få forhandlerstatus hos produsenten Lenovo. Nå får Mobit prisen som «Årets Service & Solution Partner 2021» og medarbeideren som ivret etter partnerskap tildeles utmerkelsen «Årets Ambassadør 2021«.
Utmerkelsene kommer bare uker etter at Mobit også ble kåret til «Årets vekstpartner» av produsenten HP. Mobit var nominert til hele fire priser på LenovoWorld. Som alt annet har Lenovo-historien til Mobit en begynnelse, og reisen med en av verdens største dataprodusenter startet noe humpete.
Ble avvist som partner
I 2015 begynner Jørn Jamissen i Telering. Han ønsker at Telering-forhandlerne, som senere blir Mobit, skal selge og distribuere produkter fra Lenovo. I første omgang blir ønsket til Jamissen avvist av Lenovo, men Jamissen biter seg fast og etterhvert kommer det i stand en forhandleravtale.
– I starten var det kanskje ikke store forventninger til oss som partner. Jeg tror ikke Lenovo er lei seg for at jeg var ganske ivrig selv etter avslaget, smiler Jørn Jamissen, som i dag blir klassifisert av Lenovo som en «Platinum Partner».
Ekstra morsomt
Jamissen er kategoridirektør i Mobit og opptatt av at de mer enn 100 forhandlerne over hele landet skal ha de beste produktene på markedet. Forhistorien gjør at Jamissen synes det er ekstra morsomt at han selv tildeles prisen som «Årets ambassadør 2021«.
– Regelen er at man aldri skal gi opp, sier Jamissen, som mottok utmerkelsen under et høytidelig arrangement på Wallmans i Oslo. I tillegg fikk Mobit prisen som «Årets Service & Solution Partner 2021«.
Takker forhandlerne
– Klart at dette er en stor anerkjennelse til Mobit-kjeden, og denne anerkjennelsen hadde vi ikke fått om det ikke er for alle de dyktige forhandlerne vi har over hele landet, sier han. Kategoridirektøren skryter dessuten av Lenovo som har et konsept som er ettertraktet i bedriftsmarkedet.
– Det handler ikke utelukkende om å selge maskiner, men like mye om å tilby tjenester og utvidet support gjennom systemet til Lenovo, sier Jamissen.
Her er begrunnelsen for «Årets Services and Solutions Partner 2021«:
Daas (Device as a Service) og Services er våre store vekstområde i 2022.
Her var det meget tøff konkurranse fra alle de nominerte. Vinneren har markert
seg som en meget god strategisk partner for Lenovo, og et samarbeid
som er godt forankret i ledelsen så vel som alle de forskjellige salgsavdelingene.
Vinner hadde den høyeste veksten på Services i 2021, next to none!
Begrunnelsen for å gi Jørn Jamissen en av prisene som «Årets Ambassadører 2021» er slik:
Vi hyller dere alle som er her og vi hyller dere alle som ikke er her.
Vi takker alle dere som blir med oss ut på veien, som tar kampene
og som vil at vi sammen skal være best. Uten dere er vi ikke Lenovo.
Men det er alltid noen enkeltpersoner som går den ekstra milen,
som gjør oss bedre! En Lenovo ambassadør utfordrer oss, enten mot
kunder eller mot deres egen salgsavdeling. Vinnerne har levert knallsterke tall,
viktige caser og har så til de grader vært bidragsytere at vi får lov til kalles oss
Norges største PC leverandør.
– En av de største partnerne
Country Manager i Lenovo, Remi Hariz, beskriver samarbeidet med Mobit de siste årene som særdeles godt.
– Lenovo og Mobit har lagt et meget godt fundament de siste fem årene. Mobit er en av våre største partnere. Mobit er en veldrevet kjede hvor det tas raske beslutninger og eksekveringer. Vi har et godt strategisk samarbeid med hovedkontoret, og er meget fornøyde med at vi får lov til å jobbe mot alle de fantastiske salgskontorene fulle av kunnskap og et meget nært forhold til sine kunder, sier Hariz.
– Ingen hvileputer
Country Manageren understreker at både Lenovo og Mobit har felles ambisjoner å vokse videre.
– Med fokus på kunnskap og ikke minst sikre at vi er i forkant av trender og løsninger som kundene våre trenger, føyer Hariz til. Kategoridirektør Jørn Jamissen er helt klar på veien videre:
– Det er fullt fokus på fortsettelsen, utmerkelsene er en inspirator, ikke hvileputer, forsikrer han.