Så lenge har du mobilen

Annonsen du ser er 25 år gammel. I 1996 byttet vi mobiltelefon nesten hvert eneste år. Et mangfoldig utvalg av produsenter konkurrerte på pris, design og ny teknologi – i rasende tempo.

Selvfølgelig har mobiltelefonen hatt en rivende utvikling siden eksempelet fra 1996. Alt på telefonen har blitt bedre med funksjoner som knapt var på tegnebrettet for 25 år siden.

Beinhard konkurranse

Konkurransen den gang var beinhard og bindingstiden på tolv måneder gjorde det enkelt å bytte mobil. Men nettopp utviklingen og prisene, har ført til at tolvmånders-perioden ble økt til rundt 18 måneder med introduksjonen av smarttelefonen.

Men hvor lenge har vi forbrukere mobilen i 2021. Svaret kommer nokså kontant fra produktsjef Jan Ove Pedersen i Mobit:
– Cirka 30 måneder.

Jan Ove Pedersen, produktsjef i Mobit

Ikke overrasket

Han er ikke overrasket over at forbrukerne holder lengst mulig på mobilen.
– Den teknologiske utviklingen har naturligvis drevet prisene oppover. Det er mange som betaler 12.000-14.000 kroner for en smarttelefon, og da spiller økonomi inn i forhold til omløpshastighet, sier Pedersen.

Selv har han etterhvert et langt liv innenfor telekom, og dagens marked er preget av få nylanseringer.

Var et kappløp

– Da jeg begynte i bransjen var det et kappløp fra produsentene om å ha den nyeste og kuleste mobilen med fokus på pris, design, og teknologi, sier han. Inntoget til Smarttelefonen førte til at flere produsenter ikke maktet å holde innovasjon på samme høyde som tidligere. I skrivende stund er det Samsung og iPhone som dominerer markedet. Huawei var imidlertid en sterk utfordrer inntil internasjonal politikk plutselig skapte friksjon i utviklingen.

Vil ha mer konkurranse

– Med et stort forhandler-apparat over hele landet ønsker vi oss flest mulig tilbydere for å få opp konkurransen. Vi vil jo at kundene våre skal få velge fra en variert og spennende meny, fortsetter han. Det er i dagens marked svært få ny-lanseringer.
Pedersen mener at det i praksis skjer ny-lansering annen hvert år, fordi mange lanseringer er såkalt facelift.

Diskuterer aldri hva som er best

– Få ny-lanseringer i sammenheng med at mobiltelefonene er utviklet for å vare lenge, samt at prisene har økt, er med å forklare hvorfor omløpshastigheten har økt til rundt 30 måneder.

– Men jeg går aldri inn i en diskusjon om hvilken mobil som er best. Det avhenger av hva mobilen skal brukes til. Ulempen med at forbrukerne bytter så sjelden er at nysgjerrigheten til å prøve et annet merke  kan oppleves som både uvant og kostbart, avslutter produktsjefen.

keyboard_arrow_up