La ned ekstrainnsats – vant tilbake storkunden

Etter rundt tre år som Telenor-kunde gjennom Mobit-forhandleren på Helsfyr valgte Marsh & McLennan en annen operatør for sine rundt 150 ansatte.  – Først når vi hadde byttet operatør forsto vi hvor godt vi hadde hatt det hos Mobit,  sier Bård Eikin i Marsh & McLennan.


– Nærmere en perfekt service-leverandør enn Mobit er det vanskelig å komme, legger Eikin til.

(fortsetter under bildet)

Bård Eiking, innkjøpsansvarlig i Marsh & McLennan

Fikk bedre tilbud av konkurrenten

Den korte historien er at Marsh & McLennan fikk et bedre pristilbud hos konkurrenten til Telenor og Mobit. På dette tidspunktet hadde Mobit Helsfyr og bedriftsrådgiver Nina Skarprud hatt ansvaret for å betjene den norske delen av Marsh & McLennan gjennom en periode på tre år.

Så skjer det uventete; pandemien slår inn og Bård Eikin i Marsh & McLennan setter krisestab i Arendal. Samtidig mister han dekningen på mobilen sin om ettermiddagen og får dermed ikke kontakt med serveren. Eikin, som er innkjøpsansvarlig og som har hatt dialogen med Mobit tidligere, tar kontakt med Nina Skarprud hos Mobit Helsfyr etter å ha prøvd ulike muligheter. Han vil undersøke om sin tidligere kunderådgiver kan trylle frem noen raske løsninger.Han må ha en ny telefon og det haster. Som IT-ansvarlig for hele selskapet som nå skal på hjemmekontor må de få dialog med han.

Brukte ikke tryllestaven

Tidlig neste morgen er en ny telefon på plass. Skarprud bruker ikke tryllestaven. Hun involverer sine kolleger hos Mobit-forhandleren i Arendal samme kveld. Dermed løser alt seg.
Marsh & McLennan er nå tilbake hos Telenor og Mobit Helsfyr. Bård Eikin konkluderer med at pris alene kan være risikabelt å satse på.

Forhandler-nettverket et fortrinn

– Forholdet mellom oss og Mobit fungerte så godt at vi egentlig ikke reflekterte noe over det før vi plutselig stod midt i en krise og med utfordringer som måtte løses umiddelbart, sier han. Eikin vektlegger dessuten at forhandler-nettverket til Mobit viste seg å være et fortrinn.
– Vi fikk hjelp der vi var, i Arendal, sier han.

Kjøpte skjermer og annet utstyr

Eikin påpeker at når Mobit stilte opp for selskapet, kvitterte Marsh & McLennan tilbake med å velge Mobit også på andre innkjøp som skjermer og utstyr til hjemmekontorene. I tillegg har Marsh & McLennan leid inn IT-kompetanse fra Mobit Helsfyr over en lengre periode.

– Vi har  gjort en betydelig teknologiutskifting i bedriften sammen med Mobit, sier Eikin.

Marsh & McLennan er en ledende global aktør innenfor alle områder knyttet til forsikringsmegling. I tillegg er selskapet rådgiver innen risikostyring- og finansiering for bransjer som olje, energi og shipping. I mer enn 130 land bistår virksomheten klienter med å forutse, kvantifisere og håndtere risiko.

Solskinnshistorie

Bedriftsrådgiver Nina Skarprud legger ikke skjul på at hun er veldig glad for å få en kunde som Marsh & McLennan er tilbake og er overveldet over alt innen hardware og tjenester selskapet har bestilt i ettertid.

– Jeg hadde takket av for godt samarbeid kort tid før pandemien inntraff, men jeg var ikke i tvil om at jeg skulle forsøke å hjelpe selv om arbeidsdagen min var slutt når jeg fikk mailen om at de trengte bistand raskt, sier hun og legger til:

– Som selger og rådgiver pleier jeg alltid å tenke at jeg er kunden og hva ville jeg ha ønsket at andre skulle gjort for meg når det plutselig oppstår utfordringer.

 

keyboard_arrow_up