Mobit registrerte en økning i omsetningen av IT-relaterte tjenester på drøyt 20 prosent frem til tredje kvartal 2021 sammenlignet med samme periode i fjor.
– Forhandlerne legger ned en formidabel innsats i salgsarbeidet og denne innsatsen gir resultater, sier kategoridirektør Jørn Jamissen i Mobit.
Økning i programvare
Innenfor hardware er økningen nesten 20 prosent mens software har en noe sterkere økning.
– Vi merker at det er høy etterspørsel etter PCer og tilbehør. Vi er dessuten veldig fornøyd med veksten innenfor programvare, sier kategoridirektøren.
Salget av nettbrett er så langt i år nokså likt som samme periode i fjor. Jamissen understreker imidlertid at rollen som rådgivere er svært viktig blant forhandlerne i Mobit-kjeden. Innenfor rådgivning er veksten merkbar.
Må være oppdatert
– Vi er rådgivere for bedrifter når det gjelder innkjøp og implementering av nytt utstyr og nye systemer. På den ene siden skal vi alltid ha aktuelle produkter å tilby og alltid være relevante. I tillegg må vi i en konkurranseutsatt bransje alltid være oppdaterte på kunnskap og samhandling innen både IT og telekom, sier han.
Forbedring av møterom
Et annet område som har fått mye oppmerksomhet fra norske bedrifter er møteromsløsninger. Iveren etter bedre møteromsutstyr henger sammen med pandemien.
Pandemien har satt press på bedrifter for å optimalisere digitale møter i langt større grad en tidligere. Digitale møterom designes til å være en reell utfordrer til fysiske møter.
– Vi vil nok se en helt annen kvalitet på de fleste møterom sammenlignet med før pandemien. Alle deler av teknologien har fått vesentlige forbedringer for å øke kvaliteten på digitale møter, sier kategoridirektøren.