Trondheim: Årets Mobit forhandler

Med knallhard konkurranse fra hele landet er Mobit Trondheim kåret til Årets forhandler 2022 i Mobit-kjeden.


Prisen ble nylig delt ut på den årlige kjedesamlingen til Mobit Norge som ble arrangert i Bergen.

Startet som ekstrahjelp

– Jeg er utrolig stolt over teamet i Mobit Trondheim som leverer år etter år, og teamet er veldig stabilt år etter år, sier daglig leder Frank Andersen.
Selv startet Andersen i bransjen som ekstrahjelp i Mobildata da han i 1999 var en ung student. I Mobit Trondheim har han arbeidet siden 2011. Neste år passerer Andersen 25 år i bransjen.

Løftet omsetningen markant

I begrunnelsen fra Mobit Norge fremheves det at Mobit Trondheim på en god måte har konvertert IT inn i porteføljen. Dette arbeidet startet for mange år siden og IT genererer en større del av omsetningen for Mobit Trondheim.

Frank Andersen i Mobit Trondheim startet som ekstrahjelp i Mobildata (senere Mobit) i 1999

 

I 2019 omsatte selskapet for 37 millioner og tre år senere ble omsetningen løftet til 58 millioner kroner.

Satset på IT

– Vi har satset målrettet på IT, spesielt hardware, og det har gitt resultater. Vi satser nå også på IT-løsninger, forteller Andersen. Typiske IT-tjenester er Microsoft 356 og løsninger innenfor drift, support og sikkerhet.

– Kjeden har gitt oss de riktige verktøyene til å betjene IT-delen av markedet, skryter Andersen. I flere år har Mobit Trondheim betjent børsnoterte virksomheter som lakseprodusenten Salmar ASA og totalentreprenøren Hent AS.

– Akkurat nå har vi signert en ny avtale med en bedrift med rundt 40 ansatte på både mobil og IT. Vi dekker hele spekteret fra mindre bedrifter til store virksomheter, sier Andersen.

Kjeden har lagt til rette for vekst

Han påpeker dessuten at Mobit Norge, som kjedekontor, har lagt forholdene godt til rette nettopp med tanke på videre vekst. Inneværende år har startet bra. Selv om Mobit Trondheim ligger foran fjoråret er Andersen rask til å påpeke at markedet er tyngre enn ellers.
– Vi må hele tiden videreutvikle eksisterende kunder samtidig som vi har møter med nye kunder. At vi leverer i et tyngre marked kan tilskrives god arbeidsmoral og gode løsninger innenfor både mobil og IT, sier den lokale Mobit-sjefen.

Relasjonsbasert

Andersen er ikke i tvil om at den lokale tilstedeværelsen er viktig for størsteparten av kundene.

– Tjenester og produkter er veldig likt. Som lokal forhandler blir virksomheten også veldig relasjonsbasert. Det er helt tydelig at bedriftene vi betjener liker å ha en lokal faghandler å henvende seg til, sier Andersen.

keyboard_arrow_up