Vær OBS på mobilpriser utenfor EU (EØS)
Ferierer du innenfor EU/EØS kan du egentlig ta det helt med ro og ikke tenke på hva det koster å ringe, sende SMS eller surfe. Om du reiser utenfor EU/EØS kan det være greit å være på vakt!
Enkelt forklart er ditt norske mobilabonnement i EU/EØS uforandret.
Ingen overraskelser
Skal du surfe på 4G eller 5G er det den avtalte databruken som gjelder. Det er med andre ord ingen overraskelser omkring mobilbruk innenfor EU/EØS. Vil du utvide datapakken gjøres dette hos din norske operatør.
Om ferien legges utenfor EU/EØS-området vil du som mobilbruker få SMS med priser på de ulike tjenestene fra operatører i det landet du befinner deg i. Der vil det fremgå hvilke priser som gjelder for ringing, SMS og surfing. Dine vanlige prisplaner gjelder altså ikke.
Må bekrefte på 500 kroner
Din norske mobiloperatør har likevel noe kontroll over databruken din når du er utenfor EU/EØS.
– Vanligvis vil forbrukeren få tilsendt en SMS fra sin mobiloperatør i Norge. Dette skjer når kunden passerer 500 kroner i databruk. Da må kunden selv bekrefte at hun eller han vil bruke mer enn dette beløpet, sier Harald Bøyum i Mobit. Han er ansvarlig for produktutvikling og har lang erfaring fra mobilbransjen. Kommer det ingen bekreftelse, sperres abonnementet automatisk.
Skyhøye priser
– Det verserer fortsatt troverdige historier om folk som har pådratt seg mobilregninger på over 40 000 kroner i utlandet. Det er derfor EU har harmonisert prisene slik at man skal unngå denne type overraskelser, sier Bøyum. Etter en ferietur til Israel for rundt ti år siden pådro en familiefar fra Oslo seg en mobilregning på 42 000 kroner.
Prissmell
Årsaken var at sønnen hadde lastet ned filmer fra mobilnettet. Norske operatører vil som varslingspunkt nummer to melde fra når kunden passerer 20 000 kroner i databruk. Dette er altså det neste varslingspunktet etter den første bekreftelsen på 500 kroner.
– Dette betyr at den reisende kan gå på en solid feriesmell om hun eller han ikke er prisbevisst på de ulike mobiltjenestene, sier Bøyum.
Vanskelig å klage
Bøyum understreker dessuten at om noen pådrar seg store regninger i utlandet, er det vanskelig å nå frem med klage i etterkant.
– Norske mobiloperatører bare viderefakturerer det den utenlandske operatøren gjør krav på og er ikke part i saken. Derfor er det så viktig at den enkelte forbruker er prisbevisst når mobilen brukes utenfor EU/EØS, avslutter Bøyum.
Mobit samarbeider med Telenor og Nortel, og på nettsidene til disse operatørene finnes det utfyllende informasjon (telenor.no/nortel.no).