Vekst i produktsalget
I fjor solgte Mobit nær 100.000 enheter, fordelt på mobiltelefon, bærbare PCer og lesebrett.
Antallet fordeler seg på cirka 70.000 mobiltelefoner, som er en vekst på åtte prosent fra året før, samt 16.000 bærbare PCer, noe som reflekterer 14 prosent økning. I tillegg ble det solgt 10.000 lesebrett, tilsvarende antallet som året før.
Dominerer mobilmarkedet
Innen mobiltelefon er det Apple og Samsung som dominerer, og samlet hadde disse to leverandørene en markedsdominans på hele 93 prosent blant Mobits kunder.
– Dominansen var i ferd med å avta fordi Huawei utfordret både på pris, kvalitet, funksjonalitet og design. Vi opplevde enorm etterspørsel etter Huawei, men dette bildet endret seg raskt etter at Huawei i 2018 ble gjort til en del av handelskrigen mellom USA og Kina, sier salgs -og markedsdirektør Rolf Paulsen i Mobit.
Mer PC-konkurranse
Han understreker at det er viktig at Mobit, som uavhengig kjede, kan tilby er variert utvalg av produkter. Han ser den samme tendensen innen salg av lesebrett med Samsung og Apple som toneangivende. Innen bærbare PCer er det mer konkurranse og de forskjellige pc-leverandørene oppnår mer oppmerksomhet hos kundene. Derfor er det et paradoks at mobiltelefoner i all hovedsak preges av to aktører samtidig som det finnes flere tilbydere. I mobilmarkedet er Apple og Samsung sterke merkevarer som i praksis gjør dem til førstevalget blant brukerne, påpeker Paulsen, og føyer til:
Mer fleksibel på kjøp av PC
– Når det gjelder kjøp av bærbare PCer er markedet mer fleksibelt, vurderende og åpent. De ulike leverandørene må konkurrere om skinne mest mulig inntil kundene bestemmer seg, mens mobiltelefoner følger et helt annet kjøpsmønster.
Paulsen presiserer derfor at «vane» er langt mer fremtredende når det gjelder mobil sammenlignet med PC. Huawei som altså var på fremmarsj har, som en konsekvens av handelskrigen, nå et eget operativsystem som ikke støtter Google eller ulike bankapplikasjoner (Vipps).
– Jeg håper at Huawei er klare for et comeback i løpet av neste år. Vi trenger alltid utfordrere, sier Paulsen.