Flere tar i bruk digital skilting
Har du merket deg at det blir stadig flere skjermer rundt deg? Digital skilting er i kraftig vekst hos norske bedrifter – fordi det virker. Frisørkjeden Tango bruker skjermer i markedsføringen.
Kai Ytredal leder frisørkjeden Tango og Vox Hair Concept. Kjedene har allerede tatt i bruk 35 skjermer og har nye 25 skjermer i bestilling.
– Effekten er veldig god. Spesielt merker vi økt etterspørsel på kampanjer for elektriske apparater. Dette henger sammen med at kundene får et bedre inntrykk av produktene og hvordan de skal brukes, sier han.
Økt etterspørsel
– Jeg kan bekrefte at vi opplever økt fokus og etterspørsel på digital skilting blant bedrifter, sier Øystein Folvik hos Mobit-forhandleren Protekt IT i Skien.
(fortsetter under bildet)
Hva er det som driver etterspørselen?
– Kunder ønsker å modernisere seg og skille seg ut i en tøffere konkurransesituasjon. Andre kunder ønsker å effektivisere og styrke internkommunikasjon med sine ansatte. Digital skilting er en effektiv kommunikasjonsform som flere får øynene opp for.
Hvordan administrerer man løsningen?
– Det finnes flere ulike løsninger ute i markedet. Noen er bra og andre er kanskje ikke fullt så gode. Vi har valgt – og anbefaler – DatabeatOmni. DatabeatOmni har gjort skjermpublisering tilgjengelig for alle typer bedrifter, uavhengig av størrelse eller budsjett. Det er et webbasert system som styrer innholdet på skjermene på en svært enkel måte og som man kan styre det fra hvor som helst i verden.
DatabeatOmni er sannsynligvis markedets mest brukervennlige løsning for å publisere innhold til en eller flere skjermer. Løsningen er også skalerbar, slik at man enkelt kan legge til flere skjermer på et senere tidspunkt hvis man ønsker det.
Kan man vise sosiale medier på skjermene?
– Med DatabeatOMNI kan du enkelt vise innhold fra sosiale plattformer, medie-poster, nettsider, nyheter, levende bilder, eller velge en av de mange widget’ene i systemet og vise for eksempel klokke eller det lokale været. Det er utallige måter å kommunisere på for å nå din målgruppe.
Hva er responsen fra dem som bruker skjermer?
– Responsen fra kundene er veldig bra! Løsningen er enkel og de er stolte av resultatet. Tango kan bl.a. dokumentere mellom 18 og 25 prosent økning i produktsalg i salongene som har tatt i bruk digital skilting. Tango viser at de følger med i tiden, får mer oppmerksomhet, får vist frem budskapet adskillig mer effektivt til sine kunder enn tradisjonell plakatering.
Hvordan brukes skjermene internt mot egne medarbeidere?
– Skjermene brukes på «bakrommet» til internkommunikasjon. For eksempel kampanjer, kurs, samlinger, tips & triks og annet. Det er en enkel måte å holde medarbeidere løpende orientert på, og alle får samme informasjon til samme tid og på samme plattform.
Hva er kostnaden for en slik investering?
– Investeringen er overhodet ikke høy – man trenger kun en skjerm og en lisens på programmet. Pris avhenger selvfølgelig av type skjerm og ikke minst størrelse. Ønsker man f.eks. en 49″ skjerm, ferdig montert, så ligger dette fra rundt kr. 15.000 og oppover. Da får man en skjerm som kan stå på døgnet rundt.
.