– Det er mange fordeler ved å ha både IT- og mobiltjenester gjennom Mobit

For daglig leder Trond Furuli i bilskadesenteret Skade og Lakk er en solid IT-struktur og god informasjonsflyt helt avgjørende for effektiv drift av virksomheten. I over 20 år har selskapets teknologiske behov blitt ivaretatt av menneskene i Mobit Fredrikstad.


Bilskadesenteret Skade og Lakk i Fredrikstad kan skilte med 23 års vellykket drift, totalt 5000 reparerte bilskader i løpet av året som gikk og en omsetning på om lag 92 millioner kroner i regnskapsåret 2022. Samme år startet selskapet opp en ny avdeling i Moss, og i dag jobber 58 dyktige ansatte fordelt på de verkstedene.

Skade og Lakk var også et av de første i landet med en heldigital tilnærming til produksjonen, og så langt tilbake som i 2012 jobbet alle i produksjonen med enten iPad eller PC som en del av verktøykassa.

– Vi har ofte besøk fra andre kollegaer i bransjen. Da er det som regel ikke bare verkstedet de vil se, men også hvordan datasystemet vårt er lagt opp for å løfte både produksjonen og menneskene våre opp og frem, sier daglig leder Trond Furuli.

Full tillit

På spørsmål om hvorfor han har holdt seg til Mobit i over to tiår, kommer begrunnelsene fra Furuli raskt og i flertall.

– Som alle andre er vi selvsagt opptatte av pris, men kvalitet og tekniske løsninger er førsteprioritet. Mange velger å kjøpe den billigste PC-en, men da får de også med masse de ikke har bruk for. Når vi bestiller utstyret vårt gjennom Mobit vet vi at vi får akkurat det vi trenger, med god kvalitet og leveringsdyktighet. I tillegg vet vi at sikkerheten opprettholdes, begynner han.

– En annen grunn er at jeg hater å komme til en help desk, der du treffer på én av 40 tilfeldige personer, når jeg ringer en samarbeidspartner. Selv om Mobit server mange kunder er servicen vi får fra dem alltid veldig personlig. Det gjør at jeg har full tillit til dem når de skal inn i våre systemer for å jobbe. Det er aldri sånn at jeg tenker “her kan ikke dere komme inn”, til tross for at vi er veldig strenge på hva vi slipper inn i nettverket, fortsetter Furuli.

– Og én viktig ting til: Jeg er opptatt av lokal tilhørighet hos aktørene jeg velger. Det at de kan komme hit hvis det virkelig kniper er helt avgjørende for meg. Vi har hatt noen systemer der serveren har vært plassert i Danmark, og hvis det da skjer en feil, er det helt håpløst. Med Mobit har vi en partner som holder til rett borti gata.

Mobit leverer både IT- og mobiltjenester

Skade og Lakk får ikke bare IT-tjenester levert av Mobit Fredrikstad – de får også alt av mobiltjenester gjennom den mangeårige samarbeidspartneren.

– Det er mange fordeler ved at vi har både IT- og mobiltjenester gjennom Mobit, når det kommer til alt fra vårt mobile bedriftsnettverk til appstyring og enkel pushing av nye apper til ulike grupper blant våre ansatte. De anbefaler også forskjellige abonnementer ut ifra hver enkelt bruker, og råder oss like gjerne om å gå ned et prisnivå som opp. Jeg oppfatter det som at de vil at vi skal gjøre det som er økonomisk riktig, og det synes jeg er tillitsvekkende, sier Gina Furuli.

For daglig leder er det viktig at all informasjon som lagres og deles skal være synlig, og med full historikk, internt i selskapet. For å få til det har de jobbet mye med Mobit for å finne gode nettverksløsninger, lagringssystemer med skylagring og ulike plattformer for bruk på alt fra PC til diagnoseutstyr til telefon. 

– Ting skal fungere over alt. Det spiller ingen rolle om jeg sitter på verkstedet i Fredrikstad, i Moss eller på hjemmekontor. Om jeg så sitter på Gran Canaria på ferie skal jeg ha like god oversikt som når jeg sitter på huset, fastslår Trond Furuli.

– Utfordrer dem på å finne gode løsninger

Selv om han er full av lovord om leverandøren, er Furuli sikker på at også Mobit har fått mye ut av det lange og gode samarbeidet. Verkstedet ser hele tiden etter nye løsninger som gjør at de kan trykke mindre på PC-en, og samtidig få mer informasjon ut. Derfor er Furuli og hans kollegaer ofte i dialog med både teknikere og prosessledere hos Mobit for å finne nye muligheter.

– Vi utfordrer dem på å finne løsninger som gjør at vi begge blir bedre. Vi spiller på lag med hverandre. Gjennom årene har vi samarbeidet om mange ting som har gitt oss en bedre hverdag, og Mobit bedre innsikt i hvilke behov som finnes i markedet.

Og Furuli har ingen planer om å slutte å utfordre Mobit med det første:

– Det jeg ønsker meg i fremtiden er et produksjonssystem eller logistikksystem likt det vi har i dag, men som i tillegg er stemmestyrt slik at vi kan trykke minst mulig på PC-en. Et system som gjør at du bare kan gi en kommando til et app på en iPad, det kunne jeg tenke meg, sier han med et smil.

keyboard_arrow_up