Større bedrifter sløser både tid og penger på manuell administrasjon av mobilkjøp og mobilabonnementer. – Bedrifter som ikke har en helautomatisert løsning er i steinalderen, konkluderer nasjonal salgssjef Morten Hess-Pedersen i Mobit.
Han deler norske bedrifter inn i to grupper; bedrifter som er digitalt påskrudd og bedrifter som fortsatt bruker penn og papir for å administrere mobilkjøp og mobilabonnementer hos medarbeiderne.
Den siste kategorien sløser bort tid og penger som kunne vært benyttet til andre formål. Et stadig økende antall bedrifter tar i bruk plattformen Mobit Control som nettopp holder orden på korrekt fordeling av kostnader.
(fortsetter under bildet)
– Penn og papir og kalkulator er i denne sammenheng å betrakte som de siste dinosaurene. Noen bedrifter tviholder på den utdaterte analoge modellen som bare er tidkrevende, kostnadskrevende og ofte frustrerende, sier Hess-Pedersen.
Lønnstrekk og policy
Et enkelt skjermbilde løser opp hele administrasjonen, og bedriften har full oversikt og kontroll uten annen innsats enn innlogging.
Systemet har integrert kostnadsfordeler mellom bedrift og ansatt, og det er også mulig å leie fremfor å kjøpe. Egenandelen til ansatte går automatisk til lønnstrekk. Et eksempel på dette er såkalte innholdstjenester som bedriften ikke skal dekke. I tillegg håndterer Mobit Control enkelt medarbeidere som skal porteres ut eller inn i bedriften. Integrert i plattformen er bedriftens mobil-policy. Ansatte får sin egen bruker-konto, og har samme tilgang til individuell informasjon som arbeidsgiveren.
Grønn profil
Mobit Control har dessuten en Grønn profil. Gamle mobiltelefoner skal ikke havne i en skuff.
– Stadig flere bedrifter leier mobiltelefoner. Dermed ligger det en betydelig verdi i den gamle mobiltelefonen som bedriften får realisert. Disse mobiltelefonen går til gjenbruk, og bidrar på sin måte til et positivt klimaavtrykk, sier Hess-Pedersen. I forbindelse med leie – fremfor å eie – anslår han en besparelse på opp mot 30 prosent for bedriftene.