Sparer minst 1,8 mill. Per måned.

Sparer minst 1,8 mill. Per måned.

Urettferdighet ble eliminert, purregebyrene forsvant og kostnadsdelingen mellom Multiconsult og den enkelte medarbeider ble riktig. Multiconsult var en av de første virksomhetene i Norge som tok i bruk den helautomatiserte TCM-løsningen (Mobit Control).


Tommy Lind, som leder IT Frontend i Multiconsult, har vært ansvarlig for innføringen av løsningen som har automatisert innkjøp av mobiltelefoner, og også bruken.

Fjerner urettferdighet

Multiconsult ble koplet til som pilot-bruker og har nå brukt systemet i mer enn seks år.
– Jeg skjønner ikke at virksomheter av en viss størrelse klarer seg uten en slik løsning, sier han. Som ved andre arbeidsplasser opplevde Muliticonsult innslag av urettferdighetskultur ved innkjøp av mobiler.

(fortsetter under bildet)

Tommy Lind, sjef for IT Fronted i Multiconsult

– Enkelte ansatte argumenterte for at de hadde behov for en spesiell modell eller finere mobiltelefon som kostet noe mer. Etter at vi automatiserte innkjøp bestiller den ansatte ny mobiltelefon selv, og systemet har allerede forhåndsdefinert hva den ansatte skal dekke som egenandel og hva bedrifter betaler, sier Lind.

– Kan kjøpe den mobilen de vil

Han føyer til at ansatte i realiteten kan kjøpe den mobiltelefonen de vil, men at dekningsgraden fra arbeidsgiver ligger fast. Når Lind oppsummerer før og etter helautomatiseringen er det som å beskrive forskjellen mellom steinalder og det digitaliserte samfunn.

– De ansatte bruker telefonen privat som de selv ønsker og blir trukket automatisk for dette. Bruk som er en del av mobilpolicyen betaler arbeidsgiver. Skulle en kostnad vise seg å være jobbrelatert er det kun ett tastetrykk for å søke om å få denne omgjort til jobbrelatert. Har en medarbeider kjøpt brus for 300 kroner trekkes beløpet fra lønnen. Har en annen vært i møte og hatt parkeringsutgifter er dette noe bedriften dekker, forteller Lind.

Slipper purregebyrer

Før pilot-prosjektet måtte hver ansatt manuelt gå gjennom regningen og krysse av og dokumentere faktiske utgifter. Og mobilregningen stod ikke nødvendigvis øverst på listen over prioriteringer.
– Dette medførte at vi sikkert fikk 750 purregebyrer hver måned, helt unødvendige utgifter, sier han.

Teleoperatøren er ikke ufeilbarlig

På spørsmål om hva besparelsen er, svarer Lind at det er vanskelig å konkretisere. Han gjør likevel et uformelt regnestykke på manuell ekspedering hos medarbeiderne sammenlignet med automatisering, og estimerer denne besparelsen til 1,8 millioner kroner. Per måned. Et annet poeng han trekker frem er avtalen med teleoperatøren. Lind har fått erfare at operatøren ikke er ufeilbarlig når det gjelder innholdet på fakturaer.

Sjekker avvik

– Systemet sjekker eventuelle avvik i fakturaen opp mot avtalen på abonnementet. Vi har fått mange hundretusener i kreditnota på grunn av dette fordi løsningen utgjør en kontrollfunksjon,  sier han.
Lind er dessuten fornøyd med konseptet «On & Off Boarding» som ligger i løsningen. Dette betyr at medarbeidere automatisk blir portert ut eller portert inn sammen med sitt utstyr i den automatiske løsningen som har personlige brukergrensesnitt.

– Det er ingen begrensninger for hva en medarbeider kan shoppe gjennom mobilen. De kan stemme via mobilen, gi penger til veldedige organisasjoner og kjøpe så mye snacks de bare vil. Disse utgiftene blir sortert ut som personlige, sier Lind.

– Vi rydder opp!

– Vi rydder opp og forenkler i bedriftenes håndtering gjennom helautomatisering. TCM AS er et norsk teknologiselskap som utvikler tjenester som forenkler og automatiserer innkjøp av mobiler, PCer og abonnement.

Det sier Petter Nemeth, daglig leder i i TCM AS (Tech Control Management) som står bak utviklingen av Mobit Control.

Petter Nemeth i TCManagement

– Løsningene reviderer og priskontrollerer alle operatører. Her ligger det betydelige besparelser, forklarer Nemeth.

Leasing

TCM leverer i dag den mest komplette løsningen innen Asset Management på markedet med integrert mulighet for leasing av mobiler og PCer. Han er dessuten svært tilfreds med den enkle navigeringen for å holde orden på såkalt  On- og Off Boarding av ansatte med tilhørende utstyr som mobiler, nettbrett og PCer.

Internasjonale kunder

– Vi har flere internasjonale kunder som bruker løsningen uavhengig av operatør. Dette er meget verdifullt for kunden, og for oss er det en anerkjennelse at internasjonale virksomheter velger vår løsning, sier han. Han påpeker at en virksomhet kan ha flere mobiloperatører i ulike land, og dette tar systemet hensyn til.

Sparer mye

– Våre kunder sparer i snitt over 30 prosent på direkte kostnader etter at de har betalt for tjenesten. Tar vi med de indirekte kostnadene sparer kundene over 50 prosent kostnader, avslutter Nemeth.

KAMPANJE!

iPhone 12 fra kr. 239,-

Nå kan du tegne avtale på Mobit Control innen 31.12.20 og få iPhone 12 fra kr. 239,- pr. mnd. med en avtaleperiode på 24. mnd.

Vi tilbyr også en innbyttepris på gammel mobilpark, som kan være med å finansiere leasing av nye iPhone 12.

keyboard_arrow_up